Cina Bangsat Ni Hina Islam Lagi.. Mana UMNO Dan PERKASA??

Sunday, December 4, 2011

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata pelabur-pelabur akan meninggalkan Malaysia manakala negara berhadapan dengan ‘kemusnahan diri’ jika hukum hudud dilaksanakan di Malaysia.

Beliau melahirkan pandangan terbaru ini ketika polemik mengenai sistem perundangan Islam itu masih berterusan.

Dua bulan lalu ketika kepimpinan PAS merayu kepada umum agar diberi peluang untuk melaksanakan hudud di Kelantan sebagai percubaan, Umno pula berkata kini bukan masa yang sesuai untuk berbuat demikian.


Dr Chua berkata sistem perundangan itu tidak adil kepada semua pihak khususnya ke atas kaum wanita selain mengenakan hukuman-hukuman kejam yang jelas bercanggah dengan konvensyen antarabangsa.

“Apabila rekod hak asasi kita tidak baik dan hukuman pula dianggap sebagai kejam, kedudukan global Malaysia akan merosot.

“Maka kita akan ada kesukaran untuk menarik pelaburan, malah pelabur-pelabur sedia ada juga kemungkinan keluar,” kata beliau kepada pemberita selepas merasmikan forum mengenai hudud di Wisma MCA di sini.

Bekas menteri kesihatan ini meramalkan bahawa pasaran saham akan jatuh antara 10 hingga 20 peratus jika hukum hudud digubal dan ia juga akan memberi kesan ke atas kewangan pelabur-pelabur tempatan.

“Apabila kesemua sektor ekonomi berhadapan dengan kesan, semua rakyat Malaysia tidak kira agama akan mengalami kesannya,” kata beliau lagi.

Pemimpin MCA itu menambah, sementara pentadbiran Barisan Nasional (BN) tidak sempurna, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sekurang-kurangnya ada visi yang jelas bagaimana untuk memperbaiki negara.

Ini bercanggah dengan agenda hudud pembangkang, yang boleh membawa Malaysia ke arah “binasa diri”, tegas Dr Chua.

Read more...

Umno Kelantan Takut.

Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan mendakwa desakan perwakilan Umno Kelantan, Mohd Afandi Yusoff agar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz berundur membayangkan ketakutan Umno kepada Menteri Besar Kelantan itu.

Ketua penerangannya, Ahmad Fadhli Shaari berkata ianya juga menunjukkan betapa Umno gerun untuk berhadapan dengan kepimpinan Tuan Guru Nik Aziz sehingga terpaksa membuat desakan tersebut.

"Kita ingin bertanya kepada perwakilan Umno Kelantan ini, atas dasar apakah Menteri Besar Kelantan diminta berundur? Jika atas faktor umur, tidakkah mereka yang terpalit dengan rasuah dan penyelewengan serta jauh lebih muda dari Nik Aziz lebih layak untuk berundur?


"Tidakkah Mohd Afandi membaca Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang mengesahkan pelbagai ketirisan dalam perbelanjaan duit kerajaan yang berlaku di bawah pentadbiran individu yang kononnya lebih muda,"soalnya.

Menurut beliau lagi, tindakan Afandi membandingkan Tuan Guru dengan Tun Mahathir Muhammad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang telah berundur membayangkan kejahilannya terhadap sejarah Umni sendiri.

Menurutnya, kedua-dua bekas perdana menteri itu berundur bukan atas desakan pembangkang tetapi atas desakan dalaman Umno sendiri setelah mereka gagal menunjukkan prestasi baik dalam pilihanraya.

"Tun Mahathir berundur setelah sokongan Melayu kepada Umno merosot dalam pilihanraya umum 1999 dan Tun Abdullah berundur setelah Barisan Nasional gagal mendapat dua pertiga majoriti di dalam parlimen dalam pilihanraya umum 2008.

"Adapun Tuan Guru Nik Abdul Aziz, semakin disayangi dan disanjungi oleh rakyat Kelantan berbanding dengan Afandi sendiri yang pernah kalah kepada seorang calon wanita di dalam pilihanraya umum 2008 untuk kerusi parlimen Rantau Panjang," katanya.

Justeru, beliau berkata desakan Umno Kelantan tidak perlu dilayan oleh kepimpinan kerajaan negeri.

Apa yang perlu ujarnya ialah meneruskan fokus ke arah membangunkan negeri Kelantan di bawah payung syariat.

"Adapun desakan Umno Kelantan itu tidaklah ubah seperti jurulatih pasukan bola sepak sebelah lawan yang merayu-rayu agar dibuang pemain penyerang utama sebelah sini yang dibimbangi akan menjaringkan gol setelah mereka sendiri pun terkial-kial untuk mencari penjaga gol," ujarnya. Harakah

Read more...

Seksualiti Merdeka: Anwar bidas tindakan dwi-standard

Tuesday, November 8, 2011

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mempersoalkan sikap dwi-standard yang diberikan terhadap dua personaliti berhubung pembabitan mereka dengan program Seksualiti Merdeka yang mencetuskan kontroversi.

NONEKatanya, pelbagai bidasan sehingga polis menyiasat pejuang dan pendokong hak sivil Datuk Ambiga Sreenevasan, sedangkan terdapat jenayah yang lebih serius di negara ini yang memerlukan tindakan pihak polis.

"Mengapa beliau perlu dilayan sebagai seorang penjenayah, mengganggu beliau dengan cara demikian dan (selepas) beliau menjelaskan kedudukannya?" soal Anwar.

Beliau merujuk siasatan polis ke atas Ambiga semalam berhubung penglibatannya dalam acara tersebut.

ambiga question by police over seksualiti merdeka"Ia keteralaluan ... Mengapa Ambiga dijadikan mangsa? Difitnah berterusan... ini adalah apa yang kita pnamakan kesengsaraan warganegara biasa terhadap kegagahan kerajaan yang korup.

“Saya juga melaluinya dan sekarang giliran Ambiga," katanya pada sidang akhbar di Parlimen hari ini.

Ambiga yang juga pengerusi BERSIH 2.0 telah diundang bagi merasmikan program Seksualiti Merdeka yang dijadualkan daripada 9 hingga 13 November ini.

Bagaimana selepas dibidas dan dibantah oleh pelbagai kumpulan terhadap program ini - yang bertujuan meningkatkan kesedaran mengenai hak-hak lesbian, gay, biseksual, transeksual, - polis minggu lalu mengharamkan semua acara umum anjurannya.

ambiga question by police over seksualiti merdeka 071111 marina mahathirAnwar juga mempersoalkan mengapa seorang lagi aktivis hak asasi iaitu Datin Paduka Marina Mahathir, langsung tidak disentuh meskipun beliau juga adalah penyokong lantang mempertahankan hak asasi kumpulan itu.

"Bukan tujuan saya minta mereka (polis) untuk bertindak ke atas Marina (kanan) - awak patut hormati hak-haknya untuk luahkan pandangannya - tetapi orang ramai boleh lihat perbezaan layanan ini.

"Tetapi saya tahu, mereka (polis) terus siasatnya (Ambiga) untuk setiap isu, ini jelas tindakan politik," kata Anwar.

Read more...

‘Polis’ rompak pekerja asing

Sunday, November 6, 2011

KUALA KANGSAR - Terpedaya dengan suara penjenayah yang menyamar sebagai anggota polis, lima warga Bangladesh menjadi mangsa rompakan di rumah pekerja kawasan pertanian, Kampung Bendang Panjang, di sini, Ahad lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.00 malam itu, kesemua mangsa sedang tidur dan kemudiannya terjaga setelah terdengar pintu rumah mereka diketuk.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Deputi Superintendan Guan Beng Kang berkata, selepas pintu rumah diketuk, mereka terdengar suara lelaki memberi arahan supaya membuka pintu dan memperkenalkan diri sebagai anggota polis.

Menurutnya, mangsa disuruh membuka pintu dengan alasan untuk membuat pemeriksaan pasport dan kad pendatang asing.


“Kerana menyangka penjenayah ini adalah polis, mereka tidak melawan atau teragak-agak untuk membuka pintu.

“Selepas membuka pintu, didapati lima lelaki dipercayai berbangsa Melayu berada di hadapan rumah dan dua daripadanya bersenjatakan parang panjang,” katanya kepada Sinar Harian, kelmarin.

Beng Kang berkata, penjenayah terus menyerbu masuk dan mengarahkan mangsa memberikan barangan berharga dan mereka tidak berani melawan kerana bimbang dicederakan.

Beliau berkata, akibat daripada kejadian itu, mereka mengalami kerugian sebanyak RM700 dan empat telefon bimbit turut dilarikan.

“Selain wang tunai, segala dokumen warga Bangladesh berkenaan turut dilarikan termasuk pasport tetapi mereka ditinggalkan dalam keadaan selamat dan hanya salah seorang mangsa cedera ringan di bahagian mata.

“Selepas kejadian itu, mangsa terus menghubungi majikan mereka dan membuat laporan polis dibuat di Ibu Pejabat Polis Kuala Kangsar,” katanya.

Katanya, bagaimanapun, kesemua lima lelaki itu masih belum dikenal pasti dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Read more...

Shame On You Tun Dr Mahathir Coz This Gay Boy

Saturday, November 5, 2011


Gay Jamban

Aku pun tak faham kenapa dengan Anak anak Tun Dr Mahathir ni, Aku cukup kagum dan hormat Ayahnda Tun M dari dulu sampai lah sekarang dan boleh dikatakan Gua membesar dalam hidup ini banyak dipengaruhi dengan kejayaan Tun Mahathir membangunkan negara.

Benar kata orang tidak semua manusia sempurna dan Tun Mahathir contoh nya bila anak anak nya tidak mengikuti tauladan yang ada pada Tun Mahathir.



Ini anak Jantan Tun M yang merupakan anak angkat Ayahnda Tun M. Ntah lah Gua malas nak ulas panjang tapi apa yang Gua tak puas hati bila si GAY JAMBAN ni kata "Sia sia je kumpul duit untuk menjalankan Haji, Masing2 dah murtad"

Apa yang Kimak sangat dengan Gay Jamban ni? Apa dia tu bersih ke sampai nak kata para jemaah umat Islam yang ada di Makkah sudah murtad? Memang bangsat lah dengan Gay Jamban ni. Memang patut kalau budak Gay Jamban ni diajar.



Bukan senang nak mendidik anak dan boleh Gomo nyatakan Tun Mahathir seorang Negarawan yang terulung tewas dalam mendidik anak nya yang seorang ni. Walaupun si Gay Jamban ni anak angkat Tun Mahathir namun mahu tidak mahu Tun M tetap akan dipersalahkan atas kenyataan dan kelakuan anak angkatnya ini.

Buat Ayahnda Tun Mahathir diharap terus tabah dan semoga terus sihat hendakNya.....


Psssttt... Gay Jamban memang susah bila dah selalu berjubor


"Susah bila dah jadi Gay"

http://www.papagomo.com/2011/11/shame-on-you-tun-dr-mahathir-coz-this.html

Read more...

Kenapa Najib Perlu Diberikan Kawalan Keselamatan Di Mekah?

Sumber dari - http://greenboc.blogspot.com

Agak mengejutkan apabila PM, DS Mohd Najib Tun Razak terpaksa diberikan kawalan keselamatan sewaktu menunaikan hajinya di Mekah.

Ia memberikan pelbagai persepsi yang menghairankan seolah-olah Mekah sudah menjadi tempat yang tidak selamat dan kedua sudah ada "kasta" di dalam Islam yang membezakan seorang pemimpin negara dengan rakyat terbanyak, sekaligus mencemarkan ibadah haji yang sepatutnya menyamaratakan semua manusia tanpa mengira pangkat, kedudukan, harta dan harta.

Berikut dipetik dari blog Tinta Hijau Dari Kaki Bukit:

Presiden Iran Mahmud Ahmadinejad :





Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak :







Presiden Iran :

Beliau juga dikawal oleh tentera Arab Saudi tapi tidaklah sampai 23 pengawal tentera yang berpegangan tangan seperti Najib.Beliau lebih bebas bergerak bersama jamaah haji serata dunia.

Inilah falsafah haji sebenar, tiada kaya, meskin, hamba, bangsawan, orang putih atau hitam, mereka semua tiada beza disisi Allah...

Perdana Menteri Malaysia :

Ketika Najib dan Rosmah mengerjakan ibadah haji. Seramai 23 orang askar Arab Saudi diperlukan untuk mengepong mereka bagi memastikan tiada jemaah haji lain yang dapat datang menghampiri dan berasak-asak dengan mereka.

Fadhilat ditinggalkan, hanya kerja haji yang dibuat. Antara tujuan mengerjakan ibadah haji adalah merasai pengorbanan, keperitan, kesusahan para anbiya' terdahulu dengan tidak membezakan pangkat, darjat, kuasa, harta dan sebagainya.

Kesimpulan :

biarpun berisiko tinggi diapa-apakan oleh musuhnya, Presiden Iran ini hanya menerima kawalan keselamatan minimum semasa menunaikan haji. .Itu Presiden Iran, orang yang banyak musuh di dunia ini.

Apa hal pula dengan Najib yang sudah tentunya tidak bermusuh dengan AS atau Israel? Namun, apabila melihat puluhan pasukan keselamatan Saudi mengawalnya sambil berpegangan tangan, 1Malaysia (kecuali pencacai) berasa pelik dan hairan.

Read more...

Umno Roboh Kampung Melayu!

Friday, November 4, 2011

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyatakan pemimpin Umno adalah dalang di sebalik perobohan rumah penduduk kampung di Pantai Jerjak, Bayan Lepas.

Guan Eng pada sidang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang menegaskan, kerajaan negeri setakat ini tidak pernah merobohkan sebarang rumah tanpa memberikan pampasan yang sewajarnya.

Kenyataan ini sekaligus menafikan fitnah pihak pembangkang Pulau Pinang dan tindakan mereka yang sering memfitnah kerajaan Pulau Pinang sebagai anti-Melayu.

"Saya selalu difitnah anti-Islam oleh Umno dan anti-bukan Islam oleh Gerakan kerana menambah peruntukkan kepada majlis agama.


Dengan ini, yang anti sebenarnya di sini tidak lain tidak bukan Umno sendiri.

"Tindakan ini tidak memberikan apa-apa kepada rakyat termasuk orang Melayu sendiri malah menunjukkan keangkuhan umno sendiri dalam usaha menangani isu kemiskinan.

"Kerajaan Pakatan Rakyat berpendapat, tindakan tersebut tidak wajar dilakukan oleh sesebuah parti yang dipimpin oleh pemimpin Umno terutamanya rumah yang diroboh dihuni oleh mereka yang berumur 70 tahun.

"Kerajaan negeri akan cuba membantu mangsa dan tidak membenarkan sebarang permohonan syarikat pembangunan pemaju sehingga mangsa tidak diberikan sebarang pampasan yang sewajarnya dan ini prinsip perjuangan Pakatan Rakyat," katanya.

Ujar beliau, selama ini pihak kerajaan negeri akan berunding dengan semua pihak terutamanya pemaju sebelum membuat apa-apa keputusan terutamanya membabitkan perobohan mana-mana kawasan.

"Kita selalu berusaha untuk berunding. Biasanya pemaju sedia berunding seperti yang disebutkan tadi. Hanya mereka yang mempunyai kuasa sahaja tidak ingin berunding iaitu khususnya yang ada kuasa tidak lain tidak bukan yang menjadi pemimpin Umno. Itulah yang mereka rakus, angkuh dan tidak mahu berunding.

"Selalu kerajaan negeri dipersalahkan. Selalu saya sendiri yang kena. Semuanya tiada kaitan dengan kerajaan negeri dan kita lihat yang akhirnya buat perobohan adalah seorang pemimpin. Kita lihat di sini, yang roboh rumah kampung melayu adalah umno dan bukanlah kerajaan negeri," katanya.

Beliau percaya, rakyat Pulau Pinang akan tahu siapa yang sebenarnya merobohkan kampung Melayu adalah pemaju Umno sendiri.

Read more...

Anak datuk bandar MBPJ, 2 rakan bebas tuduhan saman

Friday, September 30, 2011

Anak Datuk Bandar, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan dua rakannya hari ini dilepaskan dan dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya daripada tuduhan menyamun seorang pemilik Cybercafe, tahun lepas.

Hakim Rozina Ayob membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap penuntut kolej Mohd Radzak Razali, 22; pemandu peribadi Zulhelmi Mohammad, 23, serta Mohd Khairul Amir Mohamad Roslan, 23, penuntut kolej yang juga anak kepada Datuk Bandar MBPJ, Datuk Mohamad Roslan Sakiman.

Rozina dalam penghakimannya berkata pihak pendakwaan gagal memanggil pengadu dan mangsa untuk memberi keterangan di mahkamah sebaliknya pihak pendakwaan banyak bergantung kepada keterangan pegawai polis.



"Selain itu pengecaman terhadap tertuduh pertama (Mohd Radzak) dan kedua (Zulhelmi) semasa kawad cam juga diragui kerana berdasarkan keterangan saksi pendakwaan kelima iaitu pegawai penyiasat Inspektor Zaini Mohamad Piah bahawa tangkapan yang dibuat ke atas kedua-dua tertuduh adalah berdasarkan pengecaman orang awam ke atas kereta dan pengecaman tersebut tidak dibuat berdasarkan individu yang ada di dalam kereta itu," katanya.

Rozina berkata tiada keterangan mengaitkan tertuduh ketiga iaitu Mohd Khairul memandangkan tertuduh tidak berada di tempat kejadian.

"Adalah tidak selamat untuk sabitkan tertuduh pertama dan tertuduh kedua hanya berdasarkan pengecaman dalam kereta... pihak pendakwaan juga gagal memanggil pemilik kereta untuk membuktikan kaitan kereta itu dengan mana-mana tertuduh," katanya.

Mohd Radzak, Zulhelmi dan Mohd Khairul didakwa bersama-sama melakukan samun wang tunai RM450 milik Ng Poh Siong, 35, dengan menggunakan sebilah pisau di Kaunter Kedai Cybercafe No 11&13, Jalan PJS 10/24, Taman Sri Subang dekat Petaling Jaya pada kira-kira pukul 5.30 pagi, 23 Mac 2010.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 397 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Shah Rizal Abdul Manan manakala ketiga-tiga tertuduh diwakili peguam masing-masing iaitu P. Sutheswary, MK Thas dan Adzly Ab Manas.

- Bernama

Read more...

Utusan Seronok Dan Bangga Dapat Mempermain-Mainkan Pencipta Mereka

Monday, September 26, 2011

PAS Melaka menyelar siaran kartun dalam akhbar Umno Utusan Malaysia semalam yang didakwa menjadikan hukum hudud sebagai bahan jenaka.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Melaka Muhamad Aizat Bahrudin berkata, tindakan itu keterlaluan kerana mempermainkan-mainkan hukuman Allah merupakan dosa besar.

"Hudud adalah hukuman yang disyariatkan Allah. Ia bukan hukum buatan manusia tetapi ia datang dari Allah.

"Penghinaan terhadap sesuatu yang datang dari Allah itu adalah sama dengan penghinaan kepada Allah," kata Muhammad Azizat.


Muhammad Azizat menggambarkan kartun itu menunjukkan lelaki berserban, yang merujuk kepada Musyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sedang mendengar lagu sambil berbaring.

Karikatur tersebut juga menggambarkan irama yang keluar dari alat muzik tersebut dengan perkataan: “ Hu..hu..hu..dudd..dudd..”

Pandangan akal

Menurut Muhammad Azizat, karikatur itu cuba menggambarkan bahawa Nik Aziz sedang membangkitkan isu lama.

Dalam kenyataannya hari ini, beliau menyifatkan hudud kini digambarkan dengan wajah yang begitu hodoh, seolah-olah perlaksanaannya merupakan "jenayah".

"Akhbar arus perdana begitu hebat mempolemikkan isu ini dengan pelbagai tafsiran dan pandangan akal.

"Satu demi satu penghinaan dilakukan terhadap undang-undang Islam. Jika sebelum ini Utusan menghina hukuman zina, hari ini kepada hudud pula.

"Esok lusa hina Allah dan Rasul pula secara terang-terangan," tambahnya lagi.

Sehubungan itu, Pemuda PAS Melaka mendesak akhbar harian itu memohon maaf terhadap umat Islam atas "penghinaan" itu, kata Muhammad Azizat lagi.

Read more...

UMNO Jangan Kacau Daun.. Zaman Hampa Dah Berlalu..

Friday, September 23, 2011

ALOR SETAR - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengingatkan pemimpin Barisan Nasional (BN) supaya tidak mencampuri urusan parti lain, dan menjaga hal parti mereka sahaja.

“Saya masih mampu tadbir Kedah dan rasanya tidak perlu digantikan buat masa ini,” katanya, mengulas cadangan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir, supaya Azizan digantikan dengan anggota Exco, Datuk Amiruddin Hamzah ekoran kesihatannya terjejas kebelakangan ini.

Mengulas kenyataan Mukhriz yang mencadangkan golongan profesional menggantikan Menteri Besar sedia ada, Azizan berkata, apa yang dimaksudkan oleh Mukhriz kurang jelas terutama aspek profesional yang dibangkitkan beliau.


“Saya tak profesional ka? Apa Tok Det (Datuk Seri Mahdzir Khalid, bekas Menteri Besar) sahaja profesional? Apakah yang dimaksudkannya? Saya mampu urus Kedah lebih baik berbanding kerajaan BN sebelum ini, dan ini membuktikan saya profesional dalam menjalankan tugas,” katanya.

Azizan turut membuat perbandingan antara pengurusan Kerajaan Negeri sekarang dengan terdahulu dan menyifatkan kerajaan sekarang lebih bijak mentadbir.

“Dulu Kerajaan Pusat bagi dana, Kerajaan Negeri sebelum ini tak buat apa pun. Saya pula gunakan dana Kerajaan Negeri untuk bangunkan negeri. Contohnya, BN bagi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) guna duit Pusat. Saya bagi Majlis Keselamatan Kampung (MKK) guna duit negeri,” katanya.

Read more...

BERUK BUKAN STANDET MAT SABU LA..

Tuesday, September 6, 2011

SHAH ALAM 5 SEPTEMBER : Sebaik sahaja Ketua Pemuda Umno menyatakan kesanggupannya untuk berdebat mengenai kebenaran fakta sejarah kemerdekaan negara, kali ini Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kayat pula menyatakan kesediaanya untuk berdebat dengan Kahiry Jamaluddin.

Suhaizan menegaskan, pemimpin tertinggi PAS seperti Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu tidak perlu melayan cabaran Khairy sebaliknya cukup sekadar dirinya yang berdepan dengan Ahli Parlimen Rembau itu.

"Saya menegaskan disini, jika sekadar isu ‘Mat Indera’ ini yang menjadi modal ‘pentas patriot’ Khairy untuk menyerang PAS, biar Pemuda PAS Johor sahaja yang berhadapan dan ‘selesaikan’ perkara ini," kata Suhaizan.


Beliau berkata, Mohammad Sabu dan pimpinan tertinggi yang lain mempunyai banyak misi nasional untuk dipantau termasuklah isu lapan tuntutan BERSIH 2.0 terhadap penambahbaikan sistem pilihan raya negara, kenaikan harga barang, peningkatan tarif elektrik, kontroversi komisyen pembelian Scorpene, dan sebagainya.

Suhaizan berkata pihaknya akan menyediakan pentas dan mengesyorkan sesi debat itu diadakan di daerah Muar, Johor tempat dimana terjadinya tragedi Bukit Kepong.

"Isu ini berlaku di Johor (Bukit Kepong). Mat Indera kami angkat sebagai hero kemerdekaan anak Melayu dari Johor dalam perjuangan menyingkirkan penjajah. Saya sendiri orang Johor. Jika Khairy anak jantan, turun ke Muar Johor, kita akan sediakan pentas debat untuk cari kebenaran sejarah ini!," tegas Suhaizan.

Debat itu penting bagi merungkai kontroversi yang menyelubungi Mohammad Sabu dan pimpinan Pakatan Rakyat yang ditomah media arus perdana kononnya mereka mendewakan fahaman Komunis dan tidak menghargai jasa serta pengorbanan pejuang kemerdekaan.

Sejak 27 Ogos bulan lalu sebanyak 49 laporan polis dibuat diseluruh negara, menggesa polis melakukan siasatan dan media arus perdana berhempas pulas menyerang Mohammad Sabu tanpa langsung memberikan peluang untuknya membela diri.

Selain itu, Suhaizan memberi jaminan akan menggerakkan seluruh jentera Pemuda PAS Johor untuk mengadakan pentas-pentas penerangan bagi memastikan kebenaran fakta berkaitan Mat Indera dan tragedi Bukit Kepong ini sampai ke pengetahuan rakyat khasnya rakyat di negeri Johor.

Suhaizan berkata, Pemuda PAS arif dengan modus operandi Umno yang bertindak membangkitkan isu Komunis demi mengalih pandangan rakyat daripada terus mempersoalkan pendirian kerajaan pemerintah bersabit banyak isu termasuk jawapan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Kerajaan pimpinan Najib berhubung lapan tuntutan BERSIH 2.0.

Tidak kurang juga pegangan kabinet Perdana Menteri Najib Razak berhubung komitmen Jawatankuasa Khas Parlimen yang ditubuhkan untuk mengkaji perjalanan sistem Pilihan Raya negara.

Dan terbaru, apakah jawapan Najib akan ketiadaannya di Malaysia tatkala rakyat menyambut kemerdekaan yang ke- 54 dan keseriusannya dalam membela nasib rakyat apabila besenang- lenang bercuti di Perth, Australia dikala rakyat mengikat perut merayakan Aidilfitri dalam keadaan harga barangan asas semakin meningkat.

Read more...

Al-Fatihah....Dr Lo'Lo' Meninggal Dunia

Saturday, July 16, 2011

Dari @ Twitter Dato' Seri Anwar Ibrahim sebentar tadi ..Al fatihah-kehilangan sahabat,pejuang.. @ohitsnal: Al fatihah buat ahli parlimen Titiwangsa, Dr Lo'Lo', yg meninggal sebentar td.. Innalillah. Di makulmkan YB Dr Lo' Lo' telah kembali kerahmatullah sebentar tadi setelah sekian lama menderita sakit kanser paru-paru. Allahyarhamah meninggal dunia di Hospital Selayang.

Read more...

'Disungkurkan': Utusan saran Nasharudin sertai Umno

Thursday, June 9, 2011

Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini mecadangkan Nasharudin Mat Isa yang tewas jawatan timbalan presiden pada pemilihan PAS minggu lalu supaya meninggalkan parti itu dan berjuang dalam Umno.

Menulis di ruangan 'Cuit' di akhbar itu hari ini, Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan, Utusan Malaysia, Datuk Zaini Hassan berkata PAS kini mula hilang arah dan beliau berdoa Nasharudin yang seorang ulama akan berbuat demikian.

“Saya berdoa Ustaz Nasharudin Mat Isa, seorang ulama dan bekas orang nombor 2 PAS yang disungkurkan mengikut jejak beberapa pemimpin PAS sebelum ini berjuang dalam Umno.


“Kita tahu Ustaz Nash mempunyai jati diri yang kuat untuk melihat perpaduan umat Islam disatukan, tapi niatnya dihancurkan oleh puak-puak yang tamak dalam partinya sendiri,” tulisnya.

Selain itu, Zaini juga mendakwa matlamat PAS sudah terpesong kerana sanggup meninggalkan janjinya untuk menubuhkan sebuah negara Islam dan memilih bagi mendirikan negara berkebajikan.

“PAS kini telah meninggalkan perjuangan yang kononnya dipegang sejak dulu, untuk bersekongkol dengan sebuah parti yang kita kenali sebagai terlalu antikan Islam.

“Slogan 'langkah mayat saya dulu' begitu terkenal setelah Karpal Singh memberi amaran kepada PAS mengenai cadangannya mahu mewujudkan negara Islam dan mewujudkan hukum Hudud.

“Tapi kini, kerana terlalu beralah dan mengharapkan bantuan DAP, mereka tidak berkuasa 'melangkah mayat' Karpal. Karpal bagi PAS merupakan kapal yang boleh membawa mereka mencapai cita-cita politik,” kata Zaini.

Justeru, beliau mencadangkan Umno yang kini mempunyai “cukup advantage serta kelebihan hasil muktamar PAS supaya merebut peluang itu.

“Oleh itu, saya cadangkan Umno membuka satu lagi sayapnya iaitu Sayap Ulama Umno,” tulisnya.

Menurut Zaini, ia bersesuaian dengan penubuhan Sekretariat Ulama Muda Umno dikenali sebagai ILMU yang diwujudkan tahun lalu dan diletakkan di bawah Biro Agama parti itu.

“ILMU perlu dikembangkan kepada sebuah Sayap.

“Kita mahu supaya sekretariat ini diangkat menjadi sebuah sayap yang mempunyai Ketua Ulama, Naib Ketua Ulama dan exco-exconya yang tersendiri supaya fungsi dakwahnyake seluruh negara dapat dijalankan dengan lebih tersusun dan mantap,” katanya lagi.

Zaini mengakhiri rencananya dengan mendoakan presiden Umno mempertimbangkan syor penubuhan Sayap Ulama itu dan membawa usul itu dalam Perhimpunan agung Umno akan datang.

“Allah SWT telah membuka laluannya kepada Umno, rebutnya peluang itu,” tulisnya.

Read more...

Rais Yatim Amat Elegik Dengan Indonesia

Tuesday, June 7, 2011

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, hari ini meminta supaya penggunaan istilah "mantan" untuk merujuk kepada bekas Perdana Menteri atau bekas Ketua Polis Negara, dikaji semula.

Beliau berkata, istilah mantan itu digunakan secara meluas di Indonesia dan sebenarnya ia memberi maksud "orang yang tidak bekerja".

"Kita di sini tanpa usul periksa suka mengambil perkataan luar seperti mantan. Janganlah kita begitu mudah meniru perkataan dari Indonesia tanpa faham erti sebenarnya," katanya ketika berucap merasmikan mesyuarat Persatuan Bekas Polis Malaysia di Dewan Petaling hari ini.


Beliau hairan mengapa sesetengah pihak di negara ini terlalu beria-ia mengambil bahasa luar untuk disesuaikan dengan keadaan masyarakat tempatan tetapi meminggirkan istilah yang sedia ada dalam bahasa kebangsaan.

"Sikap saudara-saudara semua yang tetap menggunakan 'bekas' untuk menggambarkan persatuan anda amat saya gemari. Bayangkan jika terjadi begini...Persatuan Mantan Polis. Tahniah kepada saudara semua kerana tetap menggunakan bahasa kebangsaan," katanya.

Sehubungan itu, Rais meminta Dewan Bahasa dan Pustaka untuk membuat kajian mengenai penggunaan istilah ini.

Menurut laman pencinta bahasa Indonesia, istilah mantan diperkenalkan oleh seorang tokoh bahasa Indonesia, Profesor Dr Anton Moeliono.

Perkataan mantan juga digambarkan sebagai bekas isteri atau suami, orang Indonesia juga menggunakan istilah "pensiun" atau "eks" yang dicedok daripada bahasa Inggeris.

Perkataan itu tidak pernah wujud dalam penggunaan seharian rakyat Malaysia sehinggalah media negara ini sendiri yang mencedok istilah Indonesia itu untuk digunakan, sekali gus menggantikan istilah "bekas" yang sedia ada dalam bahasa kebangsaan. - BERNAMA

Read more...

Mat Sabu : Umno Goyah Menghadapi PAS

Monday, June 6, 2011

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyelar pemimpin UMNO-Barisan Nasional kerana menabur fitnah kononnya PAS menukar matlamatnya semata-mata untuk mengikut rentak DAP dan Parti Keadilan Rakyat.

Beliau menegaskan konnsep negara kebajikan yang diperkenalkan dalam Muktamar PAS kali ke-57 adalah berteraskan Islam dan sekaligus membanteras maksiat serta penyelewengan yang kini berleluasa di bawah pentadbiran UMNO-Barisan Nasional.

"Jadi apabila kita sebut negara berkebajikan dan PAS mendokong dasar Islam, sudah tentulah negara itu berdasarkan kepada Islam," tambah Mohamad Sabu dalam sidang akhbar selepas Muktamar PAs ke 57.


Beliau berkata DAP dan PAS mempunyai prinsip perjuangan yang dipersetujui dalam konsesus Pakatan Rakyat dan tidak timbul soal parti Islam itu dipaksa untuk menerima buah fikiran DAP.

"Walaupun bunyi menentang rasuah dan penyelewengan sama nada dengan DAP tidak beerti kita terpengaruh dengan DAP sebab itu adalah slogan bersama yang dipanggil slogan umum yang tidak mahu perkara-perkara itu dan bukan kita diperalatkan oleh DAP."

Dalam reaksi spontan kepada kemenangan Mohamad Sabu semalam, media kawalan Umno dan pemimpin parti itu mendakwa PAS kini di bawah telunjuk PKR dan DAP dan semakin meminggirkan golongan ulama.

Mohamad Sabu menewaskan penyandang jawatan Nasharudin Mat Isa dan seorang lagi ulama Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man untuk menjadi timbalan presiden baru PAS menjelang pilihanraya umum ke-13.

Mengulas mengenai tuduhan-tuduhan pemimpin Umno itu, Mohamad Sabu berkata reaksi itu mencerminkan UMNO resah kerana Pakatan Rakyat mempunyai hubungan yang rapat di antara satu sama lain dan menjadi ancaman yang semakin membesar terhadap Umno.

"Mereka bimbang apabila melihat laporan surat khabar cina dan media asing yang memberitahu pimpinan baru ini adalah merbahaya kepada UMNO," kata beliau.

Hal ini turut dipersetujui oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaafar bahawa pimpinan UMNO-BN kini berada dalam keadaan tidak keruan terhadap perkembangan ini.

"Jelas sekali mereka bimbang tetapi apa yang mereka secara tidak sedar mengakui ialah bahawa mereka mengiktiraf hubungan PAS dengan DAP dan PKR adalah amat baik dan ada persefahaman jadi percubaan mereka bahawa PAS telah dipergunakan adalah tidak tepat."

Sementara itu, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nik Abduh Nik Abd Aziz menyatakan segala tohmahan UMNO-BN itu hanyalah alasan semata untuk meruntuhkan dan memecah belahkan hubungan baik yang terjalin di antara Pakatan Rakyat.

"Kalau perubahan tak berlaku hasil daripada pemilihan ini, mereka akan kata sebaliknya pula, PAS tidak berubah, PAS masih lagi parti kopiah, kalau kita berubah dia kata kita macam DAP. Jadi apa yang kita buat pun kita tahu UMNO tidak akan memberi reaksi yang positif kepada PAS."

Read more...

'Majlis fatwa mesti bincang tugu 1M'sia'

Sunday, June 5, 2011

Pemimpin PAS menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK) mengkaji secara terperinci keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis yang menegah pembinaan tugu 1Malaysia baru-baru ini.

Jawatankuasa itu membuat keputusan itu antaranya kerana khuatir ia boleh menjurus kepada pemujaan al-Ansab (berhala).

Ahli jawatankuasa pusat PAS Dr Mujahid Yusuf (kanan) berpendapat pembinaan tugu 1Malaysia dibimbangi menjadi 'objek penyembahan' seperti yang berlaku pada Tugu Negara.

"Malah saya lihat ia lebih kepada pembaziran dan melupakan kepentingan-kepentingan rakyat," katanya ketika ditemui Malaysiakini di Muktamar PAS di Gombak baru-baru ini.


Dr Mujahid berkata, sebelum ini PAS ada membuat ketetapan dengan tidak bersetuju dengan tindakan bertafakur depan Tugu Negara.

"Menggunakan kaedah Saddul Zarai', iaitu menyekat daripada berlaku perkara yang lebih besar, maka (mungkin) ia menjadi asas fatwa (jawatankuasa fatwa Perlis), takut menjadi objek penyembahan," katanya.

Dr Mujahid bagaimanapun masih belum lagi melihat asas-asas perincian berhubung keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa fatwa negeri Perlis.

Sementara itu, ketua penerangan PAS Idris Ahmad dan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu turut bersetuju agar keputusan fatwa negeri Perlis itu dibincangkan MFK secara terperinci.

Bagaimanapun kedua-dua pemimpin itu - yang ditemui selepas membuat pemilihan di Muktamar PAS - enggan mengulas lanjut berhubung fatwa tersebut.

Sebaliknya mereka meminta perkara itu dirujuk kepada tokoh ulama atau anggota Dewan Ulama yang lebih dianggap lebih layak memberikan pendapat berhubung perkara itu.

Read more...

Bertelagah baki wang hantaran



KANGAR: “Maafkan sayang abang, abang sayang yang nak jadi wali itu tidak boleh terima abang lagi atas apa yang abang cakap keluarga sayang zalim.”

Begitu antara kandungan SMS diterima jurujual kenderaan dikenali sebagai Aizat 37, daripada bakal isterinya menyebabkan majlis ijab kabul pasangan berkenaan yang sepatutnya diadakan kira-kira jam 10 pagi semalam, dibatalkan.


Semuanya berpunca daripada pertelagahan baki wang hantaran yang sepatutnya dipersetujui kedua-dua pihak dilangsaikan ketika majlis akad nikah semalam.

Justeru, Aizat yang berasa dirinya dipermainkan dan ditipu keluarga gadis berkenaan membuat laporan di Balai Polis Kangar, kira-kira jam 10 pagi.

Aizat berkata, dia menerima SMS terbabit daripada bakal isterinya berusia 20 tahun yang dikenali sejak tiga bulan lalu jam 11.44 malam kelmarin iaitu 11 jam sebelum majlis akad nikah dijadual berlangsung di sebuah masjid di Simpang Empat, dekat sini.

Read more...

'Jangan cuba suntik racun dalam PAS'

Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub menegaskan walaupun barisan kepimpinan PAS dianggotai ulama dan bukan ulama, beliau bersama-sama rakan yang lain tetap akan mempertahankan parti itu.

Ahli parlimen Kubang kerian itu memberi amaran kepada BN bahawa beliau akan "memerangi" musuh PAS itu "sehingga menyembah bumi" sekiranya cuba memecahbelahkan parti itu.

"Tak mungkin orang macam saya di sini untuk menjahanamkan PAS. Niat jahat mereka untuk pecah belahkan (kita)," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan di muktamar PAS di Taman Melawar.

Salahudin berkata semua kepimpinan yang menang dan tewas adalah pilihan perwakilan adalah hasil daripada proses tarbiyah yang dibuat oleh PAS.


Walaupun menyifatkan pertandingan itu dinggap sengit tetapi barisan itu kini merupakan barisan terbaik parti itu.

"Calon naib seperti (Datuk) Nik Mohd Amar, Idris Ahmad dan (Datuk Seri Mohamad) Nizar, bukan kepalang ketokohan mereka.

"Bagi saya, jangan cuba untuk usik PAS, jangan cuba suntik racun. Kami hormat ulama dan akan tentang kamu hingga kamu kecundang," katanya sambil menyifatkan mereka sakit hati lihat perpaduan kita.

Beliau berkata demikian bagi mengulas ucapan perwakilan Perak Dr Muhaimin Sulam yang mengingatkan PAS agar berhati-hati tentang dikotomi ulama dan bukan ulama yang didakwa cuba ditabur fitnah oleh akhbar arus perdana.

Kerana sekeping kaset

Mengimbau sejarah hidupnya, Salahudin berkata, beliau yang tidak mengetahui apa-apa tentang Islam kerana diasuh di sekolah aliran Inggeris, berubah setelah mendengar ucapan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

"Satu hari saya diberi kaset ucapan presiden (Abdul Hadi). Selepas saya dengar kaset itu terbuka pintu hati saya untuk berjuang untuk Islam, menapak sedikit demi sedikit ditarbiah PAS dan ulama,"katanya.

Sementara itu, naib Presiden PAS Datuk Husam Musa mencadangkan supaya seluruh kepimpinan PAS mengadakan pelan cadangan kemenangan dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Beliau menyeru semua pihak "memobilisasi semua sudut" kekuatan termasuk menyediakan "model kemenangan" termasuk model ekonomi berkebajikan untuk berdepan pilihan raya umum ke-13.

"Media arus perdana memberi satu gambaran yang negatif, dan secara tepat ia telah menepati sasaran (mengenai negara berkebajikan).

"Membangun negara berkebajikan telah terbina daripada (dengan) cara berkongsi dan mengambil berat (antara satu sama lain)," katanya sambil memberi contoh kisah Nabi Yusuf.

Menurutnya, utusan Allah itu mengamalkan cara 'berkongsi dan mengambil berat' terhadap sesuatu perkara dalam keaadaan susah atau senang sehingga berkongsi ilmunya ketika mentafsir mimpi seorang raja.

Husam berkata konsep tersebut itu juga turut menggesa perwakilan agar mengambil iktibar terhadap sejarah kisah nabi dan pahlawan terdahulu sebagai model dalam menuju kemenangan dalam pilihan raya.

Calon: Pemuda perlu yakinkan

Exco kanan kerajaan Kelantan itu turut mencabar Pemuda PAS yang menuntut 40 kerusi kepada dewan tersebut dalam pilihan raya umum akan datang.

Katanya, Pemuda perlu menyediakan daftar pemilih pemuda yang meyakinkan sebelum tuntutan itu dipenuhi di peringkat pusat.

"Kalau berjaya kita beri calon. Kalau tidak kita beri kepada calon tua, janji tetap menang.

"Kalau mahu menghapuskan BN, kita kena menyiapkan pelan setiap segi sebelum datangnya pilihan raya,"katanya sambil beliau menggesa Pemuda "wajib" menyiapkan daftar pemilih itu dari semua peringkat.

Sebelum itu, dalam ucapan penggulungannya, Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar pula berkata hasrat Pakatan untuk sampai ke Putrajaya mestilah dengan cara menguasai hati dan pemikiran rakyat.

Ini kerana katanya, hanya dengan kuasa rakyat mampu untuk PAS dan Pakatan menguasai pusat pentadbiran kerajaan dengan mengetengahkan "politik jujur" dalam masyarakat.

"Kita bercakap menguasai Putrajaya, buat seminar PAS ganti Umno. Kita tidak boleh kuasai Putrajaya dalam konteks kuasa politik (semata-mata).

"Tetapi untuk menguasai Putrajaya, kita tidak mampu selagi tidak mengetuai hati dan pemikiran rakyat," katanya yang juga ahli parlimen Pokok Sena.

Read more...

Muhyiddin Macam Pungguk Rindukan Bulan..

KUALA LUMPUR, 5 Jun — Meskipun PAS terus menolak kerjasama dengan Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengulangi bahawa pintu komponen BN itu masih terbuka kepada parti Islam tersebut untuk membentuk kerajaan perpaduan.

Timbalan presiden Umno itu berkata, idea berkenaan adalah demi Islam, bukan kerana kepentingan politik.

“Demi kepentingan rakyat, kita tidak pernah menutup pintu (kepada PAS). Sama ada menerima atau tidak, itu soal lain.

“Pelawaan kami bukan kerana politik, tetapi demi kepentingan politik. Dan, itu yang membezakan Umno daripada PAS, Umno melihat kepentingan rakyat secara keseluruhan manakala PAS hanya fokus pada kepentingan parti,” kata beliaus selepas mengadakan kunjungan ke beberapa lokasi di ibu negara petang ini.


Dalam ucapan dasarnya kelmarin, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengulangi pendirian partinya akan terus bersama Pakatan Rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 meskipun dihujani siri pelawaan dan jemputan daripada kepimpinan Umno sepanjang tiga tahun lalu.

“PAS akan bersama dengan rakan dalam Pakatan Rakyat untuk menggerakkan agenda perubahan sebagaimana yang dipersetujui dalam dokumen Dasar Bersama Pakatan Rakyat, yang sudah diperbahas dan diterima oleh PAS,” kata beliau.

Kata Hadi, ia melibatkan satu paradigma baru pendemokrasian, suatu islah menyeluruh dalam sistem pemerintahan dan urus tadbir negara.

“Perubahan ini tidak memberi sebarang makna sekiranya tidak melibatkan reformasi spiritual dan kesejahteraan fikiran rakyat,” katanya.

Sejak pilihan raya umum 2008, PAS menerima pelawaan demi pelawaan sama ada secara langsung daripada Umno sendiri ataupun daripada pihak-pihak yang pro-Umno termasuk beberapa tokoh agama agar ia meninggalkan Pakatan Rakyat untuk bersama BN atau berganding dengan Umno.

Idea itu termasuk membentuk kerajaan perpaduan bersama Umno.

Pelawaan itu sendiri pernah dipanjangkan oleh Datuk Seri Najib Razak selaku pengerusi BN dan presiden Umno dan juga Muhyiddin sendiri.

Awal tahun ini, The Malaysian Insider pernah membawa laporan bahawa empat pemimpin dari PAS dan Umno bertemu di Istana Terengganu di sini dan dilaporkan ada menyentuh soal kerjasama kedua-dua parti.

Hadi menambah, “kita sama-sama sedar bahawa demokrasi sedia ada dalam negara kita sudah tempang, akibat dari kerakusan Umno-BN yang ingin mengekalkan kuasa mereka sampai bila-bila.”

“Pun begitu, sehingga kini kita tetap mendahulukan pendekatan damai secara demokrasi, sehingga PAS bersabar menunggu walaupun dijatuhkan secara yang tidak bermoral, beretika dan melanggar asas-asas perlembagaan,” katanya.

Read more...

Raja Petra mahu kerjasama dengan PAS

Pergerakan Kebebasan Sivil Malaysia (MCLM) berharap dapat menjalinkan bekerjasama dalam PAS bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.

Ini ekoran keyakinan MCLM pada barisan kepimpinan baru PAS yang dilihat akan memandu parti Islam itu mencapai matlamat menentang nilai negatif dalam politik negara.

"Kami berharap dapat bekerjasama dengan PAS dalam pilihan raya umum yang akan datang dengan maksud untuk memulihkan keadilan dan kesaksamaan untuk semua Rakyat Malaysia," kata pergerakan itu.


Dalam kenyataan bersama pengerusinya Raja Petra Kamarudin (atas) dan Presiden Haris M Ibrahim hari ini, mereka mengucapkan tahniah kepada yang menawarkan harapan besar untuk Rakyat.

"Kami yakin saf kepimpinan baru ini akan memandu PAS mencapai matlamat yang dianjurkan dalam pesanan Presiden parti dan seterusnya memainkan peranan yang lebih besar untuk memperkuatkan gabungan Pakatan Rakyat," kata pergerakan itu.

Pergerakan itu menyambut baik kenyataan Presiden PAS datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam ucapan dasarnya yang menegaskan komitmen terhadap Pakatan dan sedar bahawa "masyarakat majmuk adalah sebahagian daripada seruan politik dalam Islam".

MCLM juga menyambut baik penekanan PAS untuk membersihkan politik dari perkara menjijikkan seperti rasuah, politik wang, fitnah, perkauman, penipuan dan segala macam hal yang memalukan.

Bagi mereka mesej tegas Hadi itu disokong oleh perwakilan yang tergambar dalam keputusannya apabila Mohamad Sabu dipilih sebagai timbalan presiden dan apabila Salahudin Ayun, Datuk Husam Musa dan Datuk Mahfuz omar menang bertanding jawatan masing-masing.

Read more...

Implikasi Pemilihan Golongan Liberal Terhadap Pas

Saturday, June 4, 2011

SEJAK dulu lagi, saya berpegang kepada pendapat bahawa Pas adalah parti politik. Dan hal ini saya nyatakan berulang kali dan tulisan dan kenyataan lisan saya.

Berbeza daripada pergerakan Islam yang berkecuali dan non-partisan, Pas, awal dan akhir, adalah perjuangan politik partisan.

Justeru itu, Presidennya, Abdul Hadi Awang dan Ketua Dewan Ulamanya, Nik Abdul Aziz Nik Mat, adalah ahli politik.

Hakikat bahawa mereka ulama adalah kebetulan dan bukan hal pokok. Kerjaya harian mereka ada sebagai ahli politik.

Di Malaysia, bukan mereka sahaja ulama. Ada ramai lagi ulama, tetapi mereka tidak terkenal dan tidak menjadi idola kontemporari kerana kegiatan harian mereka tidak banyak mendapat pendedahan media.


Hari ini, ahli politik bukan sekadar pemimpin masyarakat, tetapi juga selebriti. Mereka sama naik dengan bintang filem dan dikenali bukan semata-mata kerana mereka berwibawa, tetapi tidak kurang pula kerana mereka popular.

Kalau diikut pengertian lama dan semantik asal, seseorang atau sesuatu yang popular tidak semestinya berwibawa dan bermutu. Politik dulu kala membezakan antara pemimpin popular dengan yang berwibawa.

Jadi saya tidak melihat keputusan pemilihan pucuk pimpinan Pas bagi tempoh 2011-2013 sebagai luar dugaan. Namun saya tidak menolak pemilihan Mohamad Sabu sebagai timbalan presiden sebagai perkembangan menarik.

Hakikat beliau mengalahkan penyandang, Nasharuddin Md Isa dan Tuan Ibrahim Tuan Man adalah penting. ” Dalam sistem pemberian nama (nomenclature) Pas, Nasharuddin dan Tuan Ibrahim adalah “ustaz” manakala Mohamad Sabu hanya “haji” biasa.

Nasharuddin dan Tuan Ibrahim dilihat oleh kawan dan lawan sebagai berwibawa, tetapi Mohamad Sabu tidak syak lagi seorang yang popular. Dalam litar ceramah politik, beliau adalah selebriti – pemidato hebat yang boleh membuat khalayak gelak terbahak-bahak sampai senak perut dengan kelucuannya. Berikanlah apa pun tajuk, beliau boleh memintalnya menjadi parodi.

Mungkin gabungan Abdul Hadi, seorang “tuan guru” mengikut “nomenclature” Pas, Mohamad Sabu seorang “haji” biasa dan Nik Abdul Aziz Nik Mat seorang “tok guru” di tangga tertinggi kepemimpinan parti itu menjadinya lebih “lengkap” berbanding kepemimpinan di mana semua jawatan tertinggi dipegang oleh “ustaz”.

Mungkin benar kata Mohamad Sabu selepas kemenangannya bahawa kepemimpinan baru Pas berharap dapat membantu memperkukuhkan Pakatan Rakyat dan menjinakkan lagi orang bukan Islam terhadap Pas.

Namun begitu, adalah kurang tepat melabelkan golongan bukan ulama ini sebagai “Erdogan”. Malah bercanggah langsung dengan Perdana Menteri Turkey, Recep Tayyib Erdogan. Dalam politik sekular Turkey yang menyekat kebebasan Islam, Erdogan ada reformis Islam. Dia mencabar dasar sekular dan mahu Islam memainkan peranan lebih penting.

Rasa-rasanya, pendirian Erdogan lebih mirip kepada para ulama Pas, sedangkan Mohamad Sabu dan tiga naib presidennya – Salahuddin Ayub, Husan Musa dan Mahfuz Omar – adalah “reformis” yang cuba menonjolkan imej moden, terbuka dan bertoleransi.

Soalnya, sejauh manakah pemilihan Mohamad Sabu dan kekalahan Nasharuddin serta penyertaan lebih ramai pemuka muda aliran bukan agama akan mempengaruhi dasar dan pendekatan Pas?

Dasar pokok Pas daripada aspek deklarasi seperti Islam, Syariah, Hudud dan Negara Islam tidak akan berubah. Ini adalah lambang yang memberikan legitimasi kepada kelangsungan Pas sebagai parti Islam.

Tetapi pendekatannya telah dan akan terus berubah. Pas akan mengekalkan slogan Negara lslam tetapi akan berdolak-dalik mengenainya bergantung kepada suasana politik, tempat dan masa. Di permulaan muktamar yang baru berakhir, Abdul Hadi berkata masanya belum tiba bagi melaksanakan Negara Islam.

Justeru itu, apa yang lebih menonjol daripada keputusan pemilihan Pas ialah bagaimana barisan baru itu melaksanakan rancangan dan pendekatan jangka pendek dan sederhana, khasnya bagi menghadapi pilihan raya umum.

Imej liberal Pas boleh membantu parti itu berdialog dan seterusnya bekerjasama dengan DAP tanpa terlalu bergantung kepada peranan PKR sebagai orang tengah. Jika ini menjadi kenyataan, ia akan memberi kesan besar kepada bila PRU akan datang diadakan dan bagaimana parti-parti yang mengambil bahagian akan mengatur strategi masing-masing.

Tiada siapa boleh menafikan yang “pembebasan” kepemimpinan Pas daripada monopoli golongan ulama telah dan akan terus mengubah persepsi umum terhadap parti itu. Malah sudah terdengar
cakap-cakap bahawa Pas sudah hampir menyerupai Umno dan kaukus Melayu PKR.

Ini akan memberi kesan langsung kepada parti-parti yang bergantung kepada undi Islam/Melayu dan kepada kerjasama antara parti dalam kerangka politik pelbagai kaum Malaysia.

Kelebihan kepemimpinan bukan ulama Pas ialah mereka mempunyai sistem dan keupayaan “out-reach” yang lebih luas. Dengan itu, mesej mereka boleh sampai kepada audiens yang lebih besar dan pelbagai. Itulah peluang mereka dan itulah juga cabaran kepada lawan-lawan mereka.

A KADIR JASIN

Read more...

Wajah Baru Yang Menakutkan Umno

KOMENTAR : Ada yang menyifatkanya sebagai kemenangan untuk kumpulan profesional dan kekalahan untuk golongan ulama.

Tidak kurang pula tafsiran bahawa kemenangan “kumpulan Erdogan” dalam pemilihan PAS semalam sekali gus menempelak cubaan Umno untuk “meminang” PAS, khususnya sejak beberapa bulan lalu.

Apa pun, yang jelas ialah PAS sekali lagi telah menunjukkan kematangan untuk memilih pasukan terbaik bagi mengetuai cabaran menghadapi pilihanraya umum ke 13 yang dijangka diadakan tidak lama lagi.

Berlainan dengan Umno, PAS tidak menangguhkan pemilihan parti semata- mata kerana khuatir saingan untuk jawatan akan memecah belahkan parti dan menggugat peluangnya dalam PRU.


Sebaliknya pucuk pimpinan PAS begitu yakin terhadap kematangan perwakilan DAN calon untuk merapatkan saf dengan selesainya pemilihan yang dijalankan dalam semangat demokrasi dan musyarawah.

Kecenderungan untuk menyifatkan PAS sebagai parti yang kini dikuasai oleh golongan professional berpaksi kepada kemenangan Mohamad Sabu sebagai Timbalan Presiden dan Husam Musa sebagai Naib Presiden baru.

Mohamad Sabu kini diangkat sebagai orang pertama dari golongan bukan ulama yang menyandang jawatan Timbalan Presiden dalam tempoh 20 tahun.

Nasharuddin Mat Isa tersingkir sebagai orang kedua parti manakala tokoh ulama Tuan Ibrahim Tuan Man juga kecundang kepada Mohamad Sabu.

Untuk Naib Presiden, selain Husam, Sallehuddin Ayob dan Mahfuz Omar melengkapkan senarai jawatan itu apabila mengekalkan kerusi mereka.

Kemenangan beberapa tokoh lain seperti Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Zulkfli Ahmad, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dan Ahli Parlimen Tumpat Kamaruddin Jaafar untuk menduduki Jawatankuasa Kerja Pusat juga disabitkan sebagai bukti PAS dalam genggaman profesional.

Media arus perdana khususnya Utusan Malaysia akan cuba memaparkan PAS sebagai parti yang tidak lagi dikuasai golongan ulama. Tentunya modal ini akan diambil oleh Umno untuk dijual pula kepada pengundi.

Namun, walaupun bertukar nakoda (itu pun peringkat Timbalan dan ke bawah sahaja) hala tuju PAS tetap sebagaimana yang terpacak dalam matlamat perjuangannya.

Perwakilan yang memilih golongan “profesional” atau Erdogan yakin calon- calon berkenan mempunyai ketokohan untuk memacu PAS menghadapi PRU-13 tanpa melunturkan azam dan matlamat perjuangan parti.

Kesemua yang dipilih sebenarnya sebati dengan perjuangan PAS – Mohamad Sabu, Husam dan yang lain-lain adalah orang lama yang bergerak sealliran dengan liku-liku perjuangan PAS.

Mereka adalah veteran dalam parti yang faham sentimen akar umbi PAS dan pada masa sama mempunyai sifat dinamis untuk berkerjasama dalam kerangka Pakatan Rakyat bagi mencapai matlamat PAS membangun negara berkebajikan.

Konsep negara berkebajikan ini sudah pun dicanang oleh Utusan Malaysia dan Berita Harian sebagai bukti kononnya PAS sudah mengubah haluan dan kononnya mengabaikan penubuhan sebuah negara Islam, apatah lagi di bawah PAS pimpinan golongan professional.

Kedua- dua akhbar itu seharusnya memerinci nilai- nilai yang disebutkan oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang Hadi dalam ucapan dasarnya dan membuktikan bagaimana penubuhan sebuah negara berkebajikan bercanggah dengan syariat Islam.

“Kita mulakan dengan perlaksanaan negara berkebajikan, ia ada dalam Islam dan al-Quran. Dalam al-Quran tidak sebut negara Islam, ia sebut negara berkebajikan,” kata Hadi dalam sidang medianya semalam.

Konsep negara berkebajikan didokong dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat, bermakna ia turut dipersetujui oleh DAP.

Kemunculan pemimpin- pemimpin seperti Hadi, Mohamad Sabu, Husam dan yang lain hadir berkongsi pentas dengan Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Karpal Singh untuk menerangkan penubuhan negara berkebajikan kepada umat Islam dan bukan Islam tentunya menjadikan Umno dan akhbar miliknya gusar dan cemas.

Justeru kerana itulah Utusan dan Berita Harian akan menjaja PAS sebagai parti yang tidak lagi dikuasai oleh ulama, malah sudah mengubah matlamat perjuangannya.

Sebelum pemilihan PAS semalam, Utusan Malaysia cuba secara licik untuk membawa mesej- mesej tertentu untuk mempengaruhi perwakilan parti dalam memilih calon.

Utusan yang sering menyerang Islam yang dibawa oleh PAS tiba-tiba mengingatkan keperluan parti itu supaya meneruskan perjuangan dan matlamatnya dengan pimpinan ulama.

Memang hebat transformasi Utusan walaupun ia hanya untuk memastikan agenda sempit Umno menjalin kerjasama politik dengan PAS tidak kecundang. Namun akhirnya rancangan Utusan-Umno itu nampaknya gagal juga.

Pemilihan muka-muka baru termasuk Mohamad Sabu dan Husam bermakna mereka kini memikul tanggungjawab besar untuk membantu Hadi mengemudi PAS dan Pakatan Rakyat dalam menghadapi PRU akan datang.

Perwakilan membuat pilihan sedemikian kerana menyifatkan mereka sebagai gandingan terbaik untuk misi berkenaan. Sebuah misi yang mampu mengubah landskap politik Malaysia dan menjanjikan pembaharuan-pembaharuan yang didahagakan oleh rakyat, Islam dan bukan Islam.

Read more...

Kumpulan Pro-Anwar Kuasai PAS

Friday, June 3, 2011

Akhirnya - slogan "PAS Ganti UMNO" memakan parti itu sendiri, tatkala golongan Erdogan atau dengan kata mudahnya golongan pro-Anwar Ibrahim menyapu bersih saf kepimpinan PAS dengan Mat Sabu memenangi kerusi Timbalan Presiden PAS, manakala Mahfuz Omar, Husam Musa dan Salahuddin Ayub menguasai barisan Naib Presiden. Perkembangan ini - adalah malapetaka terhadap barisan kepimpinan ulama yang selama ini digembar-gemburkan sebagai tunjang kekuatan PAS dalam merubah iklim politik arus perdana. Semua ini adalah retorik - ternyata Muktamar PAS pada kali ini merupakan muktamar Anwar Ibrahim dalam melebarkan pengaruhnya dalam barisan kepimpinan PAS. Kepimpinan ulama PAS sudah berakhir! Golongan ulama PAS tidak lagi dihormati - bahkan tidak diyakini mampu membawa parti tersebut pergi lebih jauh.


Natijah daripada agenda "PAS Ganti UMNO" akhirnya merosakkan PAS - untuk mengganti UMNO, PAS sebenarnya terlupa mereka harus terlebih dahulu membuang shttp://www.blogger.com/img/blank.gifegala imej dan gambaran "lebai dan ustaz" yang selama ini membelit parti Islam tersebut - sekiranya PAS benar-benar mahu menggantikan UMNO. Dan sekarang - PAS terpaksa membayar harga yang sangat mahal semata-mata mahu bersama dengan Pakatan Rakyat - lalu "Kepimpinan Ulama" terpaksa dikorbankan! PAS kini tidak lagi boleh berbangga dengan istilah kepimpinan ulama - kerana suara mereka hanya boleh didengar dalam ruang yang sangat sempit. Mereka boleh "terpekik" dalam Dewan Ulama, tetapi untuk menentukan hala tuju perjuangan PAS suara mereka pasti diketepikan.

Nampaknya - agenda jahat kumpulan profesional yang mahu merubah wajah kepimpinan ulama dalam parti tersebut sudah hampir berjaya. Sekiranya tuan-tuan masih tidak percaya - cubalah tanyakan kepada Mahfuz, Salahuddin, Mat Sabu dan Husam Musa, apakah pendirian mereka terhadap Hudud dan negara Islam? Pasti jawapan mereka hampir sama sahaja dengan jawapan para pemimpin UMNO! Selamat tinggal PAS dan selamat tinggal kepimpinan ulama, takbir! Baca di sini...

Read more...

Kumpulan Anti-UG Kuasai PAS

Mohamad Sabu menang untuk jawatan Timbalan Presiden PAS menewaskan penyandang asalnya Nasharudin Mat Isa dan seorang lagi calon Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Mohamad mendapat 420 undi berbanding Tuan Ibrahim 399 dan Nasha 224 daripada jumlah keseluruhan 1045 undi.

Manakala untuk jawatan Naib Presiden pula dimenangi Salahudin Ayub, Datuk Husam Musa dan Datuk Mahfuz Omar.

Ketiga-tiga mereka mendapat undi paling tinggi menewaskan tiga lagi calon iaitu Ust Idris Ahmad, Datuk Mohd Amar Abdullah dan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin.

Salahudin mendapat 753 undi, Husam (660), Mahfuz (616), Idris (491), Nik Amar (321) dan Nizar (217).

Keputusan rasmi itu dibacakan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS 2011-2013, Datuk Abdul Halim Abd Rahman kira-kira jam 10.15 pagi tadi.

Read more...

Tukang kebun sorok enam guni ganja

ALOR SETAR -Tindakan seorang pengedar dadah cuba menyembunyikan enam karung guni mengandungi 114 ketulan mampat tumbuhan kering disyaki ganja dalam sebuah stor akhirnya berjaya ditumpaskan.

Ketua Polis Kedah, Datuk Ahmad Ibrahim, berkata, suspek yang juga seorang tukang kebun berumur 45 tahun ditahan ketika di hadapan rumahnya susulan daripada tangkapan suspek pertama berumur 47 tahun dipercayai rakannya.

Katanya, sebelum ini polis menahan suspek pertama pada 30 Mei jam 5.30 petang di kawasan Merbok ketika menunggang motosikal dalam keadaan mencurigakan selain cuba melarikan diri namun berjaya ditangkap sewaktu operasi polis.

“Ketika melakukan pemeriksaan ke atas motor itu, polis menjumpai satu plastik mengandungi tiga bungkusan ketulan mampat disyaki dadah jenis ganja seberat 3.150 kilogram bernilai RM11,000.

“Siasatan yang dijalankan ke atas suspek juga mendapati dia pernah ditangkap di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 pada tahun 2008 dan ujian urin mendapati suspek positif ganja,” katanya pada sidang media, semalam.

Ahmad berkata, siasatan lanjut ke atas suspek bekerja sebagai buruh itu turut membongkar aktiviti pengedaran suspek kedua ketika polis menyerbu ke rumahnya di Ladang Sungai Batu.

“Semasa disoal siasat suspek berkenaan membawa polis ke sebuah stor bersebelahan rumah dan menunjukkan enam karung guni yang apabila diperiksa di dalamnya mengandungi 114 ketulan mampat ganja seberat 116.11 kilogram.

“Nilai pasaran keseluruhan ganja yang dirampas dalam stor itu dianggarkan hampir RM400,000,” katanya.

Menurutnya, polis turut menjumpai sepucuk pistol jenis Smith & Wesson, 84 butir peluru hidup 9 milimeter dan satu gari di dalam bilik tidur suspek berkenaan.

“Polis turut menyita beberapa harta milik suspek antaranya dua kereta jenis Hilux, empat motosikal dan berangan elektrik berjumlah RM172,800,” katanya.

Kedua-dua suspek lelaki itu direman bermula 31 Mei hingga 6 Jun 2011.

Read more...

Ulama: Mat Sabu Terpengaruh Revolusi Syiah Iran?

Thursday, June 2, 2011

KL, 3 Jun 11: Mohamad Sabu atau lebih mesra dengan panggilan 'Mat Sabu' yang dikatakan ramai penyokong Syiah dalam PAS menyokong beliau, mengakui beliau adalah antara anak muda yang menyokong revolusi Islam dipimpin oleh kaum Syiah di Iran pada tahun 1979 lalu.

Beliau mengatakan demikian ketika di interbiau oleh media pagi ini ketika mengemukan pandangan beliau mengenai kepimpinan ulama. Beliau yang bertanding jawatan timbalan presiden buat kali kedua menegaskan, konsep kepimpinan ulama sepatutnya ditekankan dalam Majlis Syura, bukannya diterjemahkan ke atas jawatan-jawatan eksekutif parti Islam itu.

Mohamad, 56, berpendapat bahawa konsep kepimpinan ulama telah menjadi kekeliruan di kalangan ahli menyebabkan golongan profesional sukar mendapat tempat dalam jawatan tertinggi parti itu.

“Bagi saya presiden dan ke bawah boleh sesiapa sahaja yang layak untuk memimpin tiada masalah baik ulama atau profesional.

“Majlis Ulama ini yang perlu ditekankan bukan jawatan eksekutif, ia perlu dipertingkatkan dalam organisasi ini.

“Sebab itu, kalau kita lihat banyak ahli yang salah erti konsep kepimpinan ulama ini dan ia menimbulkan sedikit kekeliruan,” katanya yang terkenal di kalangan akar umbi ahli-ahli PAS dan parti pesaingnya.

“Namun saya pasti perubahan sudah mula berlaku dalam PAS,” kata beliau kepada media menjelang muktamar kali ke-57 yang bermula hari ini.

Mohamad Sabu yakin perwakilan PAS akan memberikannya peluang dalam percubaan kali kedua beliau bertanding jawatan timbalan presiden. Beliau yang juga ahli jawatankuasa kerja PAS pusat bagaimanapun berkata akan terus menyokong konsep kepimpinan ulama dalam Majlis Syura.

“Soal kepimpinan ulama ini diperkenalkan pada zaman kami masih Pemuda PAS pada 1982 yang mana ketika itu ketuanya adalah Datuk Mustafa Ali ... memang tidak dapat dinafikan ketika itu anak muda terpengaruh dengan revolusi Islam yang berlaku di Iran yang dipimpin golongan ulama,” katanya.

Mohamad menambah beliau akan terus mendokong konsep kepimpinan ulama dan Majlis Syura perlu diperkukuhkan agar PAS tidak terkeluar daripada dasar perjuangan Islam. Selain Mohamad, turut bertanding jawatan itu adalah penyandangnya Nasharudin Mat Isa dan Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Minggu lalu, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan wujudnya soal kepimpinan ulama atau profesional dalam parti itu. Malah Ketua Dewan Ulama PAS pusat Datuk Harun Taib menegaskan kepimpinan ulama harus diteruskan dalam parti itu walaupun ia tidak termaktub dalam perlembagaan parti Islam itu.

Jika Mat Sabu Terpilih..

Ditanya apa matlamat utama yang akan dilakukan sekiranya terpilih untuk jawatan nombor dua itu, Mohamad berkata..

“Tiga perkara yang akan saya lakukan (Perkara pertama) adalah menangkis propaganda Umno-BN mengenai masalah Melayu kononnya orang Melayu tidak akan terjamin sekiranya Pakatan Rakyat memerintah, ini persepsi yang salah dan propaganda ini harus ditangkis, PAS perlu bertindak segera untuk membalas serangan yang dibuat Umno-BN ini,” kata beliau.

Perkara kedua, menggerakkan usaha bagi PAS mendapatkan sokongan orang bukan Melayu secara berterusan kerana jika tidak berterusan hasrat Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya akan terbengkalai. Mohamad Sabu berpendapat barisan kepimpinan PAS perlu berubah dengan bersikap lebih agresif dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13.

“Ini yang perlu ditekankan selain sokongan orang Melayu juga,” katanya lagi.

“Dan, yang ketiga pelan tindakan lebih agresif untuk PAS menggantikan Umno, yang mana kita mahu menggantikan Umno sebagai sebuah parti bukan gantikan perangai dan sifat Umno yang mengamalkan banyak perkara yang tidak betul,” katanya.

Jelas ahli jawatankuasa kerja PAS pusat ini, sekiranya PAS benar-benar serius mahu menawan Putrajaya, satu perubahan besar perlu dilakukan termasuk berusaha mendapatkan sokongan orang bukan Melayu secara berterusan.

“Sekiranya PAS boleh memberikan tumpuan kepada ketiga-tiga aspek ini sudah tentu kita boleh menjadi yang lebih baik daripada Umno dan saya sebagai calon timbalan presiden dan sekiranya terpilih akan memainkan peranan untuk mencapai matlamat itu bersama-sama presiden dan barisan kepimpinan,” katanya.

Justeru, kata Mohamad, beliau berharap dengan pengalaman yang ada perwakilan boleh memberi peluang kepadanya membantu parti selepas tewas kali pertama pada pemilihan 2009.

“Saya mungkin boleh menyumbang kepada parti dalam bidang-bidang yang boleh saya mainkan peranan seperti menarik sokongan orang bukan Melayu.

“Saya boleh memainkan peranan ini untuk tarik orang bukan Melayu kepada PAS, Kelab Penyokong PAS juga perlu diperluaskan lagi ... saya boleh bergerak lebih agresif dalam perkara ini.

Saya Tawarkan Khidmat..

“Oleh itu, saya tawarkan khidmat dan saya serahkan kepada perwakilan untuk buat keputusan,” katanya.

Tambah beliau, barisan kepimpinan PAS perlu berubah dengan bersikap lebih agresif dan bukan mengambil pendekatan “sambil lewa” yang akhirnya akan melemahkan parti.

Tidak Puas Hati Presasi Parti...

“Saya tidak berpuas hati dengan prestasi parti, kepimpinan PAS yang mana ia masih berada di tahap yang rendah dan ia perlu dikembangkan sebagai contoh dalam beberapa siri pilihan raya kecil kita lihat wakil rakyat DAP lebih menonjol tapi wakil rakyat kita tidak.

“Ada yang datang sambil lewa, ini tidak boleh ... sepatutnya wakil rakyat perlu menyumbang kepada parti dan membantu mendapatkan sokongan ini yang perlu dipertingkatkan,” katanya. (IH)

Read more...

Utusan Kata Husam Beri RM350k pada Kickdefella

Di dalam membantu kempen "Geng Perpaduang", Syed Azidi (Kickdefella) telah mengaku kononnya Husam Musa memberi kepada beliau RM350k. Tapi, kata Kick, duit tu bukan untuk membantu kempen Husam tetapi hanya bayaran pampasan terhadap penamatan kontrak beliau terdahulu.

Husam Musa pula menafikan dengan berkata:


“Until today, I don't have that much money in my bank account. It would be stupid to give away that big an amount to someone like him because I have never had that much money in my life,” said Husam, who is also a Kelantan state exco member.



Kita jangan lupa bagaimana Kickdefella menuduh Tok Guru makan rasuah. Lepas tu terbukti Tok Guru tidak makan rasuah selepas SPRM selesai penyiasatan mereka.

Lepas tu Kick ni dah jadi agen UMNO menyerang PAS dan Anwar Ibrahim. Kick yang sama juga mencuba untuk mengkaitkan Anwar Ibrahim dengan video blue Rahim Thamby Chik.

Tak heran Kick digunakan untuk membantu kempen geng perpaduang kerana beliau memanggil sidang akhbar di Putrajaya 24 jam sebelum bermula pemilihan PAS.

Cumanya, kandungan kenyataan akhbar beliau agak kurang menyerang Husam kerana dia pun takut kena saman dengan Husam kot?

Tulang Besi








Read more...

Bersedia hadapi kenaikan petrol RON95

Monday, May 16, 2011

PUTRAJAYA, 16 Mei — Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kos subsidi dijangka meningkat dua kali ganda daripada RM10.32 bilion tahun lalu kepada RM20.58 bilion pada 2011.

Justeru kata timbalan perdana menteri, negara tidak boleh mempertahankan jumlah kos subsidi semasa — syarat yang dilihat kerajaan tidak dapat mengelak kenaikan harga barang-barang keperluan.

“Ya, kita memberi subsidi tetapi kita tidak boleh kekalkan subsidi pada jumlah yang sama. Jadi, ada cara di mana kita sedang cuba untuk mengurangkan kos-kos subsidi seperti menaikkan harga gula. Kami melakukan secara berperingkat-peringkat,” kata beliau pada sidang media di sini hari ini.

Kuasa membeli yang kecil, diapit dengan kenaikan harga barangan telah memberi tekanan ke atas pentadbiran Najib untuk menyalurkan lebih banyak dana awam ke atas pemberian subsidi.

Tindakan ini dikatakan perlu untuk mengelakkan kemarahan rakyat berhubung kenaikan kos hidup selain membalas serangan Pakatan Rakyat terhadap mengurangkan subsidi.

Harga gula mengalami kenaikan 20 sen sekilogram minggu lalu.

Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kenaikan harga petrol RON95 mungkin berlaku dan oleh itu, rakyat perlu bersedia untuk menghadapi peningkatannya.

Beliau berkata kemungkinan itu adalah memandangkan kajian mengenai rasionalisasi subsidi dijangka akan dibuat sekali lagi bulan depan.

“Saya ingin rakyat bersedia. Saya tidak mahu nanti rakyat terkejut, kata harga minyak tidak naik tetapi akhirnya naik juga,” kata beliau sebagaimana dilaporkan media tempatan.

Ismail Sabri berkata, kenyataannya sebelum ini bahawa tidak akan naik buat masa ini tidak bererti harga bahan mentah itu tidak akan naik.

“Jadi rakyat kena bersedia untuk sebarang kemungkinan kerana trend penurunan harga minyak tidak mungkin berlaku. Ini bermakna sama ada harga akan kekal atau pun naik. Jadi ia bergantung kepada kajian itu,” kata beliau.

Kali terakhir harga RON95 naik ialah pada Disember lalu sebanyak lima sen kepada RM1.90 seliter.

Tiga hari lalu, Ismail berkata, kerajaan memberi jaminan bahawa harga minyak petrol RON95 tidak akan dinaikkan buat masa ini.

Harga RON97 mengalami kenaikan 20 sen seliter pada awal bulan ini.-TMI

Read more...

Subsidy cuts could mean price hikes


PUTRAJAYA: Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin has not come outright and said it but all indications are that there will be price hikes on essential items.
He said that the subsidy burden is expected to double this year from RM10.32 billion to RM20.58 billion.

Muhyiddin said that hefty subsidy costs is taking a toll on the government and that it could not bear the costs. This could be an indication that the government is preparing the public for more cuts.

“The government has continued with its subsidy programme but we cannot continue sustaining the same amount. We have ways to reduce subsidies like the increase in sugar price. We are doing it (subsidy reduction) in stages,” he told reporters here.

“We cannot guarantee there will be no increase in the prices of goods. We cannot control the prices but where the government can intervene to decrease public burden, then we will,” he added.

Escalating public debt and a record budget deficit have forced the Najib administration to reduce subsidies on several basic items like fuel and sugar already undergoing subsidy cuts.

However, rising cost of living and low wages have put pressure on Prime Minister Najib Tun Razak to channel more funds into existing subsidies.

Observers say potential voter backlash over escalating cost of living has given the opposition more ammunition, forcing a delay in subsidy cuts .

Najib said recently the government is willing to fork out an additional RM4 billion in addition to the RM10 billion allocated for subsidies this year.

Subsidies will be one of the major issues the Najib administration will have to deal with as it gears up for the coming general election.

Difficult position

Price hikes would put the Barisan Nasional (BN) government in a difficult position and would likely have an adverse impact on the voters. But Muhyiddin’s statement suggests that the Najib administration is ready for more cuts.

“Subsidy costs have doubled from RM10.32 billion in 2010 to an estimated RM20.58 billion in 2011. Some RM18 billion alone is to subsidise the petroleum-related sectors.

Najib’s government has tried hard to allay public fear by giving assurances that inflation would be kept in check, but Malaysian salaries are not keeping up with the steadily rising cost of goods.

Subsidy cut on fuel was one of the major factors that contributed to BN losing control of five of the 13 states to Pakatan Rakyat in the 2008 general election, according to a Bloomberg report.

The report also noted that voters and investors are waiting for Najib to deliver on pledges to transform the country into a “high income” nation by 2020, narrow the budget gap and ensure preferential economic policies benefiting the Malay majority are extended to the poor of other races.

Read more...

Seminar Maqasid Shari'ah Anjuran 'Gabungan NGO Islam' Pahang Mendapat Sambutan Luar Biasa Bukan Islam!

Sunday, May 15, 2011

Orang Ramai 'Terkejut' Susulan Seminar Maqasid Shari'ah Anjuran 'Gabungan NGO Islam' Pahang Tiba-Tiba Ada Sambutan Luar Biasa Bukan Islam!

KUANTAN, 16 Mei - Orang ramai yang hadir ke Seminar Maqasid Shari'ah Dan Masyarak Majmuk di Restoran Sekilau Seafood, Jalan Hj.Ahmad dekat sini petang semalam terkejut dengan sambutan orang bukan Islam terhadap program itu. Program anjuran Gabungan NGO-NGO Islam Pahang itu menampilkan Dr.Muhammd Nur Manuty (Ketua Penerangan PKR), Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man (Pesuruhjaya PAS Pahang & Naib Presiden PAS Pusat) dan Ustaz Nasruddin Hassan At-Tantawi (Ketua Pemuda PAS). Kehadiran peserta dari kalangan kaum India dan Cina amatlah memeranjatkan kerana program yang bermula sekitar jam 2.15 petang itu hanya disertai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dua jam kemudian. Anehnya, peserta bukan Islam dilihat duduk mendengar penjelasan daripada penceramah undangan dengan begitu kyusuk sekali, seolah-olah mereka memahami setiap penjelasan yang dibuat. Ini sesuatu yang amat luar biasa kerana program ini sendiri sebenarnya lebih difokuskan kepada umat Islam pada peringkat awalnya. Malah apa yang lebih menarik, mereka bukan sahaja mendengar tetapi juga mengeluarkan wang RM5 untuk membayar yuran penyertaan. Senario ini tidak mungkin berlaku dalam program Islamik anjuran UMNO BN sebenarnya. Namun, apa yang berlaku semalam membuktikan kepada rakyat bahawa gabungan Pakatan Rakyat bukan sahaja berjaya menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di negara ini malah juga berjaya mendidik orang bukan Islam supaya lebih mengenali agama itu sendiri. Apakah perkara sebegini boleh dilakukan oleh parti perkauman seperti UMNO agaknya?. Mungkin sampai kiamat pun mereka tetap gagal !.


Dato' Fauzi memperkatakan sesuatu kepada para penceramah seminar

Bukti, sebahagian daripada kaum Cina yang kyusuk mendengar taklimat


Lagi, kaum Cina dan India yang bersama menghayati ilmu
hukum Islam

Wakil kaum India juga kyusuk dengar penjelasan tentang hukum Islam

Orang ramai mengambil peluang bergambar kenangan dengan Anwar
[Program yang menampilkan Pengerusi PKR Pahang, Dato' Fauzi Abd Rahman sebagai Moderator itu berakhir kira-kira jam 4.30 petang selepas Anwar selesai membentangkan hujah-hujahnya. Ternyata penerimaan kaum lain terhadap Islam semakin menampakkan hasilnya biar pun baru beberapa tahun sahaja gabungan Pakatan Rakyat ditubuhkan. Ia jauh berbeza dengan gabungan Barisan Nasional yang begitu lama wujud tetapi masih tidak mampu memberi kesedaran tentang perundangan Islam kepada kaum lain di negara ini. Seminar itu diadakan bertujuan untuk memberi peluang kepada peserta memahami matlamat utama hukum syarak yang bersifat universal untuk masyarakt majmuk di negara ini. Disamping itu juga ia memberi peluang kepada peserta menghayati bahawa perlaksanaan hukum, undang-undang bahkan kejayaan sesuatu program itu diukur dari segi pencapaian matlamat murni yang digariskan. Malah, ia juga diadakan khas untuk memberika para peserta berupaya menjadikan maqasid shari'ah sebagai neraca dalam menilai dan mengganggap sesuatu. Secara amnya, peserta yang hadir berpuas hati dengan program tersebut].

Read more...

Ummi Hafilda Sakit Jiwa @ Gila

Saturday, May 14, 2011

Tarik Balik Gelaran Datuk Seri Anwar, Beri Kepada Ummi Hafilda

KLANG: Ummi Hafilda Ali yang menjadi saksi kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1999 mencadangkan kepada Majlis Raja-Raja agar menarik semula gelaran ‘Datuk Seri’ yang dianugerah kepada Ketua Umum PKR itu.

Cadangan itu katanya disebabkan peribadi Anwar yang buruk dan dikaitkan dengan pelbagai salah laku seks, penipuan maka bekas Timbalan Perdana Menteri itu tidak layak menerima gelaran tersebut.

Beliau yang menggelarkan Anwar sebagai ‘dajjal’ sepanjang ceramahnya berkata pemimpin pembangkang itu dikurniakan kelebihan sebagai seorang pemidato yang hebat.


Namun Ummi mendakwa kelebihan itu digunakan Anwar untuk memutar belit kebenaran di mata rakyat sepanjang program ceramahnya.

“Saya cadangkan kepada Majlis Raja-Raja untuk menarik semula gelaran Datuk Seri daripada Anwar Ibrahim.

“Ular dalam Pakatan Rakyat adalah Anwar Ibrahim. Dia mahir berpidato itu kelebihan Allah bagi tapi disalah guna untuk memutar belitkan cerita, tapi jika kita kaji kenapa beliau (Anwar) tidak mahu bersumpah laknat?

Suruh bagi darah pun tidak mahu bagi…kalau kita buat salah apa susahnya bersumpah laknat?,” soalnya ketika menyampaikan ceramah dalam Roadshow Selamatkan Dun Selangor, pendedahan pembohongan Anwar Ibrahim di Meru malam tadi.

Menceritakan detik sebelum pemecatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998 lalu, Ummi mahu rakyat menilai sifat sebenar pemimpin pembangkang itu.

Ummi mendakwa sehari sebelum Anwar dipecat pemimpin pembangkang itu berkata akan berdiri teguh di bawah kepimpinan Perdana Menteri ketika itu, (Tun) Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.

Sehari selepas sambutan kemerdekaan iaitu ketika pemecatannya dibuat, Anwar mula mengutuk Mahathir dengan pelbagai kata-kata cercaan.

“31 Ogos 1998 sehari sebelum dipecat….Mahathir kata orang Melayu mudah lupa. Sebab itu Mahathir buat sajak Melayu mudah lupa. Masa hari merdeka wartawan serbu Anwar kerana sudah hidu beliau akan dipecat. Tapi Anwar kata saya akan berdiri teguh di belakang kepimpinan Datuk Seri Mahathir, ketua saya hanya satu, nakhoda saya hanya satu iaitu Mahathir.

“Pada 1 September 1998 saya dan para menteri berkumpul di Sri Perdana untuk membuat keputusan drastik dan dia (Anwar) dipecat.

“Maka dia pun kata maha Firaun, maha zalim, mamak kutti, mamak penipu, diktator dan sebagainya. Nilaikan manusia jenis apa dia ini, bila ada kuasa junjung…kena pecat kutuk Mahathir,” dakwa Ummi.

Read more...

PKR’s got proof Umno using foreigners for votes

Tuesday, May 10, 2011

PETALING JAYA: PKR leaders claimed today they have proof that Umno is abusing government powers to give citizenship or permanent residency (PR) status to foreign workers for them to vote.

The alleged proof was a copy of a leaked Hulu Selangor Umno division letter addressed to Home Minister Hishammuddin Hussein requesting for PR status approval.

Copies of the letter were distributed to the press by the party’s women chief, Zuraida Kamaruddin, who claimed that there are some 2,000 foreign workers in the Hulu Selangor parliamentary seat.

Barisan Nasional (BN) had recaptured the Hulu Selangor seat from PKR in a fiercely contested by-election last April. Its candidate, P Kamalanathan, defeated PKR’s Zaid Ibrahim with a convincing majority of 1,725 votes.

Zaid, who has since left PKR after a fallout with the party’s top leadership, claimed the result was rigged. The by-election became the turning point for BN which went on to win several more by-elections, including Batu Sapi in Sabah and Galas in PAS-held Kelantan.

The letter, dated March 23 this year, stated that the party has recognised “a list of potential individuals who could help ensure a BN victory in the Hulu Selangor parliamentary seat for the 13th general election”.

It had the signature of the Hulu Selangor Umno division chief, Idris Abu Bakar.

The letter further stated that it had the list of names although copies of the list were not presented by Zuraida.

“They (on the list) are individuals who are free from any criminal conviction, drug offence or any dangerous or deviant ideology.

“They are students and genuine entrepreneurs with good careers, who can collectively build the nation towards prosperity… and, at the same time, ensure BN victory in every election, in particular the 13th general election,” added the letter.

Najib wants Selangor by hook or by crook

Umno president and Prime Minister Najib Tun Razak had made it clear his intention to recapture Selangor, the nation’s most advanced state, by any means.

“We must not allow our image to continue to be besmirched… because of the defeat.

“We must bounce back with renewed determination to redeem ourselves,” the Umno president was quoted as saying.

Najib is currently the Selangor Umno chief but has recently placed full responsibility of recapturing the state on his deputy, Noh Omar, who is also Agriculture and Agro-based Industry Minister.

Zuraida, who Ampang MP, said the letter was the strongest proof yet of Umno-BN’s blatant abuse of power to maintain its grip on Putrajaya.

“It (the letter) is proof that BN is willing to use any weapon possible to recapture Selangor from Pakatan (Rakyat),” she said.

Decades of Umno rule have forced the Selangor Pakatan government to deal with a state civil service whose loyality is split. Zuraida believes that Umno is exploiting this but will not succeed.

“We want to send a message to Najib that the civil service is not necessarily with them (Umno-BN). People will not be fooled by their politics of fear… We have our supporters,” she said.

A police report will be lodged against Idris and Hishammuddin, she added.


Read more...

PERKASA sokong Osama Dibunuh

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) menyokong kenyataan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa dunia kini lebih selamat selepas pemimpin Al-Qaeda Osama bin Laden dibunuh Amerika Syarikat.



NONENamun, PERKASA tetap membantah tindakan Amerika Syarikat yang membunuh dan membuang jenazah Osama ke laut, kata timbalan presiden pertubuhan Melayu itu, Datuk Abdul Rahman Abu Bakar (kanan).



"Apa yang kita bantah ialah tindakan membuang jenazah itu ke laut sebab itu menghina (Osama) sebab dia ada agama, sebagai seorang Islam.



"Agama mana yang benarkan mayat penganutnya dibuang ke laut?" katanya lagi ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.



Dalam pada itu, beliau turut mempersoalkan tindakan Amerika yang menembak mati Osama dalam operasi mengejut di sebuah perkampungan di Pakistan pada 2 Mei lalu.



azlan"Ini juga satu penghinaan. Kenapa dia dibunuh kalau dia tidak ada senjata. Kenapa dia tidak ditangkap dan dibicarakan," katanya lagi ketika dihubungi Malaysiakini.



Terdahulu, beliau bersama sekumpulan lebih sepuluh orang anggota PERKASA berhimpun di hadapan kedutaan Amerika di Jalan Ampang, Kuala Lumpur bagi menyuarakan bantahan ke atas pembunuhan berkenaan.



Satu notis bantahan yang dialamatkan kepada presiden Amerika Barack Obama turut diserahkan kepada seorang pegawai kedutaan berkenaan petang ini.

Read more...

Ketua Pendakwa SPRM Ajar Saksi Jawab Soalan


RCI: Ketua pendakwa bimbing saksi jawab soalan?Ketua pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Abdul Razak Musa (gambar) hari ini dituduh membimbing para saksi bagaimana hendak menjawab soalan dari suruhanjaya siasatan diraja (RCI) yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock.

Pegawai kanan penguatkuasa Azian Umar, yang dipanggil semula oleh Majlis Peguam untuk memberi keterangan dalam siasatan hari ini berkata, Abdul Razak telah mengarahkannya untuk hanya menjawab bila ditanyakan dan jangan jawab jika tidak ditanya".

Perkara itu dibangkit ketika peguam Majlis Peguam, Cheow Wee (kiri) menyoal Azian mengenai SMS antara beliau dengan pegawai atasannya, Hairul Ilham Hamzah.

Kandungan SMS itu menjadi perhatian.

Azian pada 17 Julai 2009 - sehari selepas kematian Teoh - nampaknya merayu kepada Hairul supaya tidak mengarahkan para pegawai bawahannya "membuat kenyataan palsu".

Cheow bertanya kepada Azian - yang sebelum ini telah memberi keterangan kepada RCI pada 28 Februari - mengapa dia tidak memaklumkan maklumat mengenai SMS tersebut.

Selepas berhenti seketika, dia berkata: "Ia bukan satu isu (dan) saya tidak mahu menjadikannya satu isu."

Jawapannya berhubung peranan Abdul Razak'menyebabkan pengerusi RCI, Datuk James Foong bertanya kepada peguam SPRM Muhammad Shafee Abdullah sama ada beliau sedar tentang arahan tersebut.

Ulasan GB

Hal ini serius. Bagaimana kebenaran dan keadilan boleh ditegakkan jika saksi-saksi tidak bebas untuk menjawab jika mereka sebenarnya telah diajar untuk menjawab oleh Pendakwa?

GB dari awal meragui prosiding Suruhanjaya dan amat mengesyaki bahawa saksi-saksi ini telah dibimbing untuk menjawab. Maka lantaran itu di satu ketika pak guard SPRM membawa skrip ketika menjawab prosiding, tetapi tiada tindakan diambil. Seolah-olah ada konspirasi untuk menyembunyikan sesuatu "rahsia besar" di kalangan pegawai SPRM.

Satu siasatan dalam siasatan perlu dilakukan supaya Suruhanjaya tidak dikatonkan oleh pendakwa yang bedebah itu. Integriti Suruhanjaya dipersoalkan jika berdiam diri terhadap salah-laku pendakwa yang begitu ketara.

Pak guard SPRM rupa-rupanya telah diajar bagaimana untuk menjawab di depan Suruhanjaya Siasatan Teoh.

Dan GB yakin skrip-skrip ini juga disediakan untuk semua mereka yang dipanggil untuk siasatan.

Sudah ada komplot peringkat tertinggi bagi "menipu" Suruhanjaya Siasatan, dan kita YAKIN, penipuan ini berlaku semenjak sebelum inkues diadakan.


Pakatan Rakyat perlu membela keluarga Teoh dengan membuat laporan polis terhadap Ketua Pendakwa SPRM ini supaya semua rahsia ini dibongkar habis dan Ketua Pendakwa itu ditangkap dan disiasat.

PR perlu ada jawatankuasa khusus untuk isu-isu semasa sebegini. Janganlah tidur dan janganlah asyik berceramah. Ceramah pun kadangkala tak fokus. Buran semacam jer. Nak menang ke nak kalah?

Read more...

MY BLOG LIST

Blog Archive

About This Blog

  © Blogger template Foam by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP